2020 - KRÍŽOM KRÁŽOM SLOVENSKOM - záznam

1.8. poobede som vyrazil z Bratislavy cez Hlbokú, Mariánku do Záhorskej - najzápadnejší bod Slovenska , cez Leváre do Šaštína a na Búre. 110 km.

2.8. som pokračoval cez Cerovú na Korlátko, cez Katarínka na Dobrú Vodu, cez Brezovú na Bradlo, do Košarísk. Cez Krajné a Pobedim do Piešťan, cez Moravany na hrebeň Pov.Inovca. 115 km.

3.8. len 103 km, ale zdolaný Marhát, poprané v Novej Lehote na námestí, popod Topoľčianky hrad na Duchonka. Cez Kulháň na Zlatníky ... Otrhanovce do Bánoviec. Po obede zastavenie v Uhrovci, z Kšinnej popod Čierny vrch do Nitrianskeho Rudna a cez Š?tovské sedlo do Kanianky k nádrži. Tu pivo s Tónom z Karpatského oblúka na bikoch a do Prievidze k nemu do hajan.

4.8.po nočnom daždi opušťam Prievidzi na Ladzany,štverhám sa na Štyri chotáre. Zbieram na Sklené, krajom voj.priestoru do Kunešova a na Kremnické Bane. Cez Krahule - stred EURÓPY k chate Hostinec a dolu na Sielnica a na ubytko v Sliači po 86 km. Večera s mojimi dievčatami vo Zvolene.

5.8. som dal len 94 km preto, lebo som išiel na 9,00 do Zvolena hľadať cykloservis. Bol som v troch, ale ani jeden nebol ochotný urobiť mi brzdy prednostne. Tak som sa vrátil do Sliaču po veci a poza kúpele cez hory prešiel do Očovej a do Detvy do cykloservisu. Tu ma už čakal Janko, s ktorým sme šli Hodvábnu cestu 2002 na bikoch do Číny. Po oprave bŕzd a výbornom obede sa vraciam do Očovej, s novou cyklotrasou prechádzam do Sebedína a v Čačíne sa vraciam na plán. Cez Dúbravicu idem do Strelníkov a za rázc. St.Majer končím v chajde pri prameni.
Ján Ľupták: Včera naše okresné mestečko navštívil jeden z navýznamnejších slovenských cykloturistov Peťo Jankovič. Trochu vynútená odchýlka na jeho trase okolo / naprieč Slovenskom. Nakoľko mu vo Zvolene nedokázali na počkanie v žiadnom servise vymeniť brzdové platničky musel sa až ku nám unúvať. S Peťom sme začiatkom toho tisícročia prešli na bicykloch Hodvábnu cestu. Dnes už by to nešlo, ako sme mali možnosť vidieť na rozporuplnom prechode trabantistov cez Ujgurskú časť Číny. Keby mládenci vo ZV servisoch vedeli s kým sa "nebavia" možno by padli na riť. A možno nie, podobne ako naši vládni predstavitelia pri návšteve Dalajlámu. To bola hanba. No aspoň sme sa s Peťom na chvíľu stretli.
Nakoniec sme urobili celkový repas bŕzd + nejaké rýchle nastavenia, čo Peťov starý bicykel s nánosmi blata umožňil. A ešte obed v najlepšej detvianskej reštike Pri studni. A potom sa už náš cyklofanatik pobral ďalej svojou cestou. Veľa pekných kilometrov.

6.8. zdolávam Hrb - stred Slovenska. Žiaľ, chata je uzavretá. Cez Tri Vody, Orblie do Čierneho Balogh. Cez sedlo Diel do Tisovca, z neho do Muráňa, buchty som nestihol, a na záver na Veľkú Lúku. 96 km

7.8. cez Veľkú Lúku do sedla Javorinka a s.Severná Lúka, dolu na cestu do Telgártu. Cez Stratenský kaňon k Dobšinského Maši. Cez Mlynky, Hnilec do Nálepkova. Po obedovečeri cez Záväzku na hrebeň do Poráču. Po objavení vody zostávam na ňom bivakovať po 86 km.

8.8. zjazd do Poráča, dolinou do Sloveniek, cez Krompachy a Kluknava do Víťaza. Cez Hrabkov do Miklušoviec, popri Sopotnici až k Hornádu. Cez Obišovce, Drienok, Varhaňovce do Keceroviec. Cez Opinú na Dubník a na Zámutov. Končím pred ním na rozhľadni Bartáková po 109 km.

9.8. do Zámutova cez Čaklov a Níž.Kručov do Vranova. Cez Hencovce do Kučína, z Niž.Hrabovca na Pusté Čemerné, cez Suché na Topoľčany do Michaloviec. Cez Vinné k Vinian.jazeru a hrebeňom Vihorlatom cez voj.priestor do Jovsy. Z Remet.Hamrov cez hrebeň na Strihovce, pred nimi popod hrebeň k Sninským rybníkov a do Sniny. ATC som zamietol, potrebujem dobiť a poprať veci. 118 km.

10.8. zo Sniny cez Stakčín do Uliču a Novej Sedlice - najvýchodnejší bod. Pešo na Kremenec na trojmedzie. Obedovečeru v rešt.Kremenec. Späť do Ulička a posledného stúpania na rozhľadňu Holica. Tu bivak pri milióne hviezd po 92 km, z toho 24 km pešo.

11.8. cez Ruskú Volovú do Uble, na Podhoroď ešte stúpanie, z Chonkoviec na Jasenov a cez Revištia do Blatných Remet. Popri Senných rybníkoch na Palín, cez Stretávku a Budkovce do Velkých Raškoviec. Cez Brehov a Zemplín do Ladmoviec s prameňom. Do Klinu nad Bodrogom - najnižšieho miesta ku komerčnému a ozajstnému najnižšiemu bodu na Slovenska. Späť do Viničiek a cez Malu Baru a Černochov k rozhľadni nad M.Trňou. 141 km

12.8. po veternej noci nevyspatý od suda cez Tŕne lesom na Veľaty, z Michaľan cez Kazimír na Breziny. S tade cez Kuzmice do Kalše a popri letisku lesom do Slanca. Tu pešo na hrad, parádny obed v krčme a stupák do sedla M.Milč. Pešo na Veľký Milič a späť do sedla. Tu som chcel spať, ale voľne ložený cap a kopa bobkov má presvedčili pokračovať. Končím v sedle Veľká Márovka, bivak to nebude, komáre nedopustia. Dnes oddychovo poznávací deň, 66km, z toho 7 pešo.

13.8. dolu do Ždane, cez Čaňu do Hanisky a z tade do Veľkej Idy. Cez Šancu na Bukovec a zo Zlatej Idky na Kojšovu hoľu. Zjazd do Gelnice a fofrom do Prakoviec. Prečo? 16,30 som volal do cykloservisu Prakolo (končia 17,00), či mi vymenia zadné brzdové doštičky. Že môžem prísť. A 17,20 odchádzam s opraveným bikom. Dobrí ľudia ešte žijú. Ďakujem Dušan. A to som ráno pri dnešnom dátume kontroloval, či nie je piatok. V Gelnici
Obzriem centrum a zrúcaninu hradu a končím pri Turzovskom jazierku, kde sa chystá mantácka večera.

14.8. začínam od Turzovskych kúpeľov stúpaním na Plejsy, zjazd do Krompachov a z Kolinoviec hore na Vojkovce, cez Slatvinu, Oľšavku a Spiš.Vlachy na Žehru. Kaštieľ Hodkovce, Spiš.Hrad, Spiš.Kapitula a Spiš.salaš. Cez Lúčku, Pavľany, Vyšné Repaše a Uložu na Mariansku Horu. Konečne normálny zjazd do Levoče a skultúrnenie sa v penzióne. Len 71 km, ale výživných.

15.8. z centra Levoče Levočskou dolinou do bývalého voj.priestoru ku kostolíku na pamiatku bývalej obce Ruskinovce. Cez Záľubicu do Ľubice a cyklochodníkom do centra Kežmarku. Z neho novým cykloch. do Vrbová a cez Žákovce na Hozelec. Z Kišoviec na Betlanovce a k obedu odbočenie na Podlesok. Cez Slovenský raj opäť k Dobšinského jaskyni a v Zbojníckej doline pri salaši koniec. Dnes len 88 km, ale mám kopu fotiek.

16.8. Najvyššie miesto - Kráľová hoľa, Šumiac, Pohorelská Maša, Pohorelá, Heľpa. Sedlo Priehyba, Čierny Váh a do penziónu v Kráľovej Lehote pred dažďom. Len 83 km.

17.8. hneď ráno vyšlap k PVN Čierny Váh, horná nádrž. Do Hýbe a cez Lipt.Kokavu do Pribiliny. Cez Jakubovany a Lipt.Ondrej do Veternej Poruby. Na Smrečany, Trstené, Bobrovec, Pavlovu Ves, Lipt.Beharovce a Beňušovce. Z Kvačan-Dlhá Lúka do Prosieku. Tu končím po Liptovskom hore dole po 77 km.

18.8. 87km z Prosieku cez Lipt.Annu do Bukoviny, z nej do Malatinej. Do Pribišu tlačím dolu kopcom šmykom, pohoda do Orav.Podzamku. Výstup lesnou cestou do s.Príslop. Ponad Babín a Lokcu do Ťapešovo. Do Vavrečkova už po hlavnej a cez most do Námestovo. Stupák na Rio de Klin a lesnými cestami do Rabče, dva pády na tráve a jeden do kaluže. Dnes to po daždi kapánek šmýkalo. Z Or.Polhory dolinou Polhoranky na koniec asfaltke k besiedke. Ráno už len pešo na SPS.

19.8. pešo Modralová Severný Pól Slovenska, späť Orav.Polhora, Biela Farma, Orav.Veselé, Mútne, Súľov, Krušetnica, Lomná. Popri Bielej Orave rozmočenými a rozbitými cestami až do Orav.Lesnej. S tade cez Hoľu do Zázrivej do penziónu. Celý deň v daždi, všetko mám mokré z bivaku. 5,5 km pešo, 78 km bikom.

20.8. zo Zázrivej cez Plešivú do Párnice. Cez Zábrež do Dol.Kubína, potom Vyš.Kubína. Leštiny s prednáškou, Osádka, Lúčky, Lisková obed 15,00 a Ružomberok. Cez Vlkolínec do Lipt.Osady na privát. 91 km.

21.8. cez Lipt.Revúce a s.Veľký Šturec do Starých Hôr. Cez Španiu Dolinu do Ban. Bystrice. Tu do servisu vymeniť zadné doštičky (po tretie). Po obede v Starobystrickej reštike stretáme Adama a Monču, ktorá tiež pôjde s chlapcami TOUR DE FELVIDEK do Bratislavy. Mám ich odštartovať o 22,00 od pomníka SNP ( tie sochy sú dielom môjho strýka). Koniec Tour je v Blave v nedeľu o 14,00, vyhrá ten, čo prejde najviac stanovíšť. Túto jazdu vymysleli naši Švihaj Šuhaji, niečo ako celoslovenský alleycat. Zatiaľ mám 52 km, ale do bivaku niečo pribudne.

22.8. po bivaku za Iliašom a konečnymi za včera 61 km pokračujem cez Vlkanovú, Hronsek a Sliač do Zvolena. Stáde cez Budču na Ostrú Lúku, Bacúrov na Dubové. Parádnou cestou cez hory do Ban.Štiavnice na pivko s Káblom. Ďalej cez Št.Bane, Počúvadlianske jazero na Baďan, Jabloňové, Bátovce, Žemberovce do Brhloviec. Cez Čankov, Malý Kiar, Zbrojníky za Malý Pesek do poľa postaviť stan. 114 km

23.8. opúšťam bivak ešte pred Malým Persekom, kvôli dažďu neskoro. Cez Sikenica, aj -čku na Pavlovú, za ňou odbáčam na Kamenín a popri Parížskych rybníkoch cez Šarkan prídem do Gbeliec a k rozhľadni pri Parížskych močiaroch. Cez Bátorove Kosihy, Modrany, Marcelovú a Virt s jazerom a parnou prečerpávacou stanicou prichádzam po dlhšom hľadaní k najužnejšiemu miestu - Patince
. Dovolil som si ho označiť, nakoľko miestna samospráva toho nie je roky schopná. A to som čítal, že tam vybudovali chodník a označili ho. Tak som sa minulý rok pri ceste okolo SR na to tešil, a nič. Vypúšťanie takých zavádzajúcich informácií by malo byť trestné.
Takže, ak tam niekto pôjdete, doneste tam reprezentatívnejšiu tabuľku, alebo aspoň text v euroobale a pripnite na strom. Tak to bolo kedysi aj v Čechách a teraz majú všetky body reprezentatívne a ich návšteva sa stáva vecou prestíže a hrdosti. U nás je označený len jeden, a to 50 metrov od parkoviska.
A to nevedia ľudia, že tam to nie je. Ale fotky sú z toho pekné. Keď prídem domov, dám trasu v gpx na web, pošlem ju aj na OÚ. Ľahko to nájdete, keď si v mapy.cz dáte ukázať text najjužnejší bod SR. Pokračoval som cez Kelemantiu pri Iži, v Komárne som obedovečeral a pokračoval popri Váhu do Kolárova k mlynu a popri militari múzeu letel do Topoľníkov, kam som prišiel už potme.
Kasa bola už zavretá a keď som mal stan postavený, tak ma prišiel jeden pán, čo nevedel slovensky, vyhadzovať z kempu. Poslal som ho po šéfa, alebo niekoho, čo vie slovensky. Prišiel s chlapíkom, ktorý potom zavolal šéfovi a s tým som sa dohodol, že im dám OP a ráno ho po zaplatení dostanem.
Aké jednoduché. A to ma chcel vyhodiť z prázdneho kempu, okrem mňa tu nie je žiaden stan ( kvôli priaznivým cenám tu bývalo kvantum českých turistov, hlavne dôchodcov, ale aj iných cudzincov), len dva karavany a chatky sú obsadené. 133 km.

24.8. som si dal v Topoľníkoch voľný deň. Prešiel som sa do mesta, ale hlavne plával a rochnil sa v teplej vode. V kempe je to tu pekné, čisté a pokojné. Tomu pánovi zo včera som krivdil, že nevie slovensky, lebo to bol Rumun. Už sa teším na zajtra.

25.8. po rušnej noci vďaka novým mladým kempujúcim pokračujem cyklochodníkom na Trhovú Hradskú, popri Klátovskom ramene k mlynu v Dunajskom Klátove. Do Jahodnej k ďalšiemu mlynu, ktorý je ďaleko za plotom. K Tomášikovskému mlynu, k sútoku M.Dunaja s Dudváhom, cez Orech.Potôň Lúky, k lávke v Potôň.Lúkach, cez Madarás a Nový Život do Jelky k mlynu na heika. Popri Hurbanovej Vsi na Janíky a Vlky. Z Tomášova láskou k totemom a do Zálesia k rozhľadni s dreveným korzom, ktoré by mohlo byť vzorom pri budovaní cyklotrás v stiesnených podmienkach. Popri Šúrskom kanáli k Štefánikovi mohyle v Ivanke pri Dunaji. Okolo letiska k M.Dunaju a cyklochodníkom cez Vrakuňu k "prameňu M.Dunaja". Popod Prístavný most k Eurovea k soche M.R.Štefánika, kde som toto putovanie začal 1.8. Doma končím po 106 km.

26.8. ZÁVER : Včera som ukončil moje 25 dňové cykloputovanie po Slovensku, ktoré som nazval Krížom krážom po Slovensku na bicykli. Spojil som moje predchádzajúce cyklotreky a to, od západu na východ, z najnižšieho bodu na najvyšší, zo severu na juh a mlyny Malého Dunaja.
Začal som v Bratislave pri soche nášho cestovateľa M.R.Štefánika a tu som moje putovanie aj ukončil.
Táto cesta nebola len o kilometroch (2061 km a prevýšenie 15535 m), ale o navštívení množstva zaujímavých a prekrásných miest Slovenska.
O tom sa môžete deň po dni presvedčiť na mojej facebookovej stránke: FACEBOOK Peter Jankovič .
Takže, ak hľadáte inšpiráciu pre cestovanie po Slovensku, pozývam Vás na ňu. Možno z nej bude aj cyklosprievodca, ako Okolo Slovenska na bicykli.